Svensk public service tar intryck av ukrainsk syn på "pressfrihet"

Jag har tidigare skrivit om SvT:s beslut att "på obestämd framtid" skjuta på visningen av den franska dokumentären "Ukraina - revolutionens mörka sida". Det förefaller inte otroligt att den aldrig kommer att visas av SvT utan att man planerar att låta den bli inaktuell och därigenom slippa ge efter för ett eventuellt tryck att visa den. Men detta är min egen spekulation. Vad som däremot verkar helt klart är att den ukrainska ambassadens ord har vägt tungt i sammanhanget. Den ukrainska staten fick därmed det inflytande över svenskt tv-innehåll som det var så självklart att den turkiska inte skulle få, när den protesterade mot TV4:s visning av "Seyfo 1915 - det assyriska folkmordet".

Naturligtvis ska inte främmande länders ambassader tillåtas att influera programtablån i svensk tv och i synnerhet inte om de representerar stater med en sådan bristfällig syn på pressfrihet som den turkiska. Om detta har också de flesta läst spaltmetrar i svensk press så stödet för beslutet lär ha varit stort bland allmänheten. Men vad med den ukrainska synen på pressfrihet? Om detta vet svensken väldigt lite och blandar sannolikt ihop med rysk propaganda eller ryska förhållanden. Därför kan det vara på plats med en liten upplysning om sakens tillstånd. Alldeles samtidigt som svensk public service vek sig för ukrainska påtryckningar om visningen av Moreiras film blev Savik Shuster belagd med arbetsförbud i Ukraina och hans mycket populära debattprogram "Shuster Live" får inte sändas längre. Om detta går att läsa mer om i Foreign Policy. Inte många här i Sverige vet att hundratals ryska filmer är förbjudna att visas i Ukraina och att mängder av journalister blivit svartlistade och förföljda i Ukraina. Men det är alltså inte bara ryska journalister och medier som utsätts för förföljelse och beläggs med munkavle. Kritik mot president Porosjenko och en publik-gallup med ett för denne ofördelaktigt resultat sägs vara orsaken till Savik Shusters arbetsförbud. I FP-artikeln ovan uttalar sig Masha Lipman, analytiker vid amerikanska George Washington University om den ukrainska synen på pressfrihet:


Despite Kiev’s claims that it’s trying to adopt European-style rule of law, “Ukraine has not become closer to Europe in the way its authorities wield power,” said Masha Lipman, an analyst with George Washington University. As she noted, the Ukrainian government has banned 12 Russian television channels from broadcasting in Ukraine, and has blacklisted dozens of Russian cultural figures, including journalists. “Unlike Russia,” Lipman said, “Ukraine still has opposition parties, but the tools used by the Ukrainian government are not much different from those used in Russia.”

Det är alltså denna stat som nu tillåtits påverka det svenska tv-innehållet. Vad blir nästa steg? Putin-tv?